Sławomir Kot

Sławomir Kot: Wielki pasjonat żeglarstwa, jachtingu i wszystkiego co się wiąże z wodą. Zdobywca I Nagrody w konkursie na najładniejszego Houseboata. Zdobywca wyróżnienia w konkursie na projekt tramwaju wodnego. Przemierzający własne szlaki, tak w życiu zawodowym jak i prywatnie. Nieznoszący masowej sieczki, lubiący wszystko dogłębnie przemyśleć i zrobić po swojemu, najlepiej jak potrafi. Pragnący podzielić się wiedzą i wywołać dyskusję na najwyższym poziomie. Prezentowane tu opinie, są moimi subiektywnymi opiniami i przemysleniami i absolutnie nie ma obowiązku zgadzania się z nimi.

poniedziałek, 17 stycznia 2011

Kalkulator: Stosunek powierzchni ożaglowania do wyporności.


Dzisiaj oddaję Wam do użytku kolejny kalkulator liczący stosunek powierzchni ożaglowania do wyporności , w anglojęzycznej nomenklaturze zwany Sail area Displacement ratio. Kalkulator relacji wyporność długość znajdziecie tutaj.
Relacja ta jest odpowiednikiem stosunku mocy do ciężaru stosowanego powszechnie przez motorowodniaków.
Wiadomo, czym więcej żagla, tym większe siły, tym większa moc wiatrowa.
Kalkulator operuje na jednostkach metrycznych.
oryginalny wzór wygląda tak:





                               Powierzchnia ożaglowania w stopach kw.
Sa/Displ. ratio = --------------------------------------------------------------------
                          ( wyporność  jako objętość w stopach sześciennych) ^ 2/3
I oczywiście
mały przewodnik po wartościach Sail area/displacement ratio:
Otrzymany wynik jest wielkością bezwymiarową. Mianownik to wyporność do potęgi 2/3 zastosowany po to, żeby zgadzały się jednostki.  
Teraz liczby:


Jachty turystyczne
16 do 18
Jachty turystyczno regatowe
18 do 20
Jachty regatowe
20 do 22
Wyczynowe jachty regatowe
22 i więcej
Wyczynowe jachty wielokadłubowe
28 i więcej


Zupełnie ogólnie rzecz ujmując, jachty o Sa/Disp ratio mniejszym od 16 są niedożaglowane i w związku z tym wolne. Wartości od 16 do 19 wydają się być dobrym przybliżeniem, uogólnieniem i regułą od której należy wychodzić. Mogą pływać całkiem szybko o ile reszta konstrukcji na to pozwala. Jeśli wszystko jest poprawnie skonstruowane: powinny.
Jachty o Sa/displ. ratio 22 i więcej to już bardziej wodoloty.
Żeby osiągnąć taką zdolność niesienia żagli konstrukcja musi być bardzo lekka, wyposażenie ograniczone do minimum, a stosunek wielkości balastu do wyporności nierzadko wynosi 50% i więcej.


I na koniec spróbuje odpowiedzieć na pytanie jak powierzchnia żagla ma się do wielkości silnika, który tej powierzchni żagli, mocy wiatrowej jest równoważny.

Siła wiatru
Prędkość wiatru w węzłach
kW/m2
3
9-10
0.118
4
13-15
0.161
5
19-21
0.312
6
25-27
0.559

Niniejszą tabelkę sporządziłem na podstawie opisywanej już na tym blogu książki: The Nature of Boats: Insights and Esoterica for the Nautically Obsessed, recenzja której, zamieszczona jest tutaj: