Dzisiaj oddaję Wam do użytku kolejny kalkulator liczący stosunek powierzchni ożaglowania do wyporności , w anglojęzycznej nomenklaturze zwany Sail area Displacement ratio. Kalkulator relacji wyporność długość znajdziecie tutaj.
Relacja ta jest odpowiednikiem stosunku mocy do ciężaru stosowanego powszechnie przez motorowodniaków.
Wiadomo, czym więcej żagla, tym większe siły, tym większa moc wiatrowa.
Kalkulator operuje na jednostkach metrycznych.
Relacja ta jest odpowiednikiem stosunku mocy do ciężaru stosowanego powszechnie przez motorowodniaków.
Wiadomo, czym więcej żagla, tym większe siły, tym większa moc wiatrowa.
Kalkulator operuje na jednostkach metrycznych.
Powierzchnia ożaglowania w stopach kw.
Sa/Displ. ratio = --------------------------------------------------------------------
( wyporność jako objętość w stopach sześciennych) ^ 2/3
I oczywiście Sa/Displ. ratio = --------------------------------------------------------------------
( wyporność jako objętość w stopach sześciennych) ^ 2/3
mały przewodnik po wartościach Sail area/displacement ratio:
Otrzymany wynik jest wielkością bezwymiarową. Mianownik to wyporność do potęgi 2/3 zastosowany po to, żeby zgadzały się jednostki.
Teraz liczby:
Jachty turystyczne | 16 do 18 |
Jachty turystyczno regatowe | 18 do 20 |
Jachty regatowe | 20 do 22 |
Wyczynowe jachty regatowe | 22 i więcej |
Wyczynowe jachty wielokadłubowe | 28 i więcej |
Zupełnie ogólnie rzecz ujmując, jachty o Sa/Disp ratio mniejszym od 16 są niedożaglowane i w związku z tym wolne. Wartości od 16 do 19 wydają się być dobrym przybliżeniem, uogólnieniem i regułą od której należy wychodzić. Mogą pływać całkiem szybko o ile reszta konstrukcji na to pozwala. Jeśli wszystko jest poprawnie skonstruowane: powinny.
Jachty o Sa/displ. ratio 22 i więcej to już bardziej wodoloty.
Żeby osiągnąć taką zdolność niesienia żagli konstrukcja musi być bardzo lekka, wyposażenie ograniczone do minimum, a stosunek wielkości balastu do wyporności nierzadko wynosi 50% i więcej.
I na koniec spróbuje odpowiedzieć na pytanie jak powierzchnia żagla ma się do wielkości silnika, który tej powierzchni żagli, mocy wiatrowej jest równoważny.
Siła wiatru | Prędkość wiatru w węzłach | kW/m2 |
3 | 9-10 | 0.118 |
4 | 13-15 | 0.161 |
5 | 19-21 | 0.312 |
6 | 25-27 | 0.559 |
Radosław Werszko · 682 tygodni temu
Warto dodać, że podane w tabeli zakresy nie dotyczą łodzi bezbalastowych. Spacerowa bezkabinowa mieczówka dla dwóch osób ma ten współczynnik w granicach 25, a regatowa 49er rzędu 50.
Sławomir Kot 22p · 682 tygodni temu
Do tych obliczeń należy brać całą masę jaka znajduje się na wodzie, a więc mamy żywy balast.
Szczególnie przy małych łódkach jest to bardzo istotne i licząc w ten sposób dalej się zazwyczaj wszystko zgadza.
Takie małe dinghi zrobione metodą skin on frame potrafi ważyć 30 kg, a unieść kolejne 300 kg, więc branie pod uwagę samej łódki prowadzi do błędów w tych kalkulacjach.
Ja zazwyczaj biorę do obliczeń maksymalnie obciążoną łódkę, chyba, że chcę sprawdzić jakieś konkretne warunki.
Ale posprawdzam sobie wymienione łódki. Dzięki za komentarz i podpowiedź
teodor · 628 tygodni temu
Filtry samochodowe · 561 tygodni temu