Sławomir Kot

Sławomir Kot: Wielki pasjonat żeglarstwa, jachtingu i wszystkiego co się wiąże z wodą. Zdobywca I Nagrody w konkursie na najładniejszego Houseboata. Zdobywca wyróżnienia w konkursie na projekt tramwaju wodnego. Przemierzający własne szlaki, tak w życiu zawodowym jak i prywatnie. Nieznoszący masowej sieczki, lubiący wszystko dogłębnie przemyśleć i zrobić po swojemu, najlepiej jak potrafi. Pragnący podzielić się wiedzą i wywołać dyskusję na najwyższym poziomie. Prezentowane tu opinie, są moimi subiektywnymi opiniami i przemysleniami i absolutnie nie ma obowiązku zgadzania się z nimi.

środa, 19 stycznia 2011

Optymist: waga cieżka? Jak ocenić Jacht?

projektowanie jachtów: optymist
Mój model kadłuba "Optymista"
Dzisiaj chciałbym się z wami podzielić dość zaskakującą analizą. Analizą łódki, która chyba każdy zna, chodzi mianowicie o Optymista. Chiałem zastanowić się jak ocenić podstawowe właściwości jachtu, dzielność morską, jak oszacować jego właściwości na wodzie. Żeby nie było, że robię reklamę jakiegoś konkretnego jachtu, albo antyreklamę wybrałem sobie do analizy Optymista. Analiza samego mnie zaskoczyła, że jest aż tak. Bo czy ktoś pomyślał, że Optymista można określić jako ciężką łódkę? Ale zacznę od początku, zrobiłem do celów badawczych model kadłuba Optymista. 

Model nawet się zgadza z tym co podaje wikipedia http://pl.wikipedia.org/wiki/Optimist


projektowanie jachtów: optymist
Optymist

Sam Optymist waży 35 kg. Z dodatkiem załoganta, przy podanym przez wikipedię zanurzeniu wyszła mi masa startowa 109 kg. Długość wodnicy konstrukcyjnej KLW 203 cm. Z tych dwóch wielkości można policzyć:

  • Stosunek wyporności do długości.
Liczy się taką relację podając zwyczajowo długość w stopach a masę w funtach. Tutaj Wyorność jachtu / długość kalkulator znajdziecie narzędzue do oszacowania jachtu.
W naszym przypadku ten kluczowy parametr wynosi 361 (wartość bezwymiarowa). Jest to bardzo duża wartość.
Najszybsze, najlżejsze jachty mają ta wielkość na poziomie nawet 60, łódki ślizgowe od gdzieś 120 do maksimum 220, w zasadzie do 180, łodzie wypornościowe, szalupy jachty żaglowe morskie od 200 do ponad 300 z tym, że od 250 to naprawdę już dość ciężkie konstrukcje. Z parametrem L/Δ na poziomie 360 to w tej konwencji konstrukcja bardzo ciężka. sam kadłub ma małą długość KLW, żeglarz swoje waży i dlatego tak wychodzi. Co zyskujemy? Zyskujemy bezpieczeństwo, poza sporą stabilnością kształtu, mamy bardzo dużą stateczność ciężaru. Dla młodych ludzi to bezpieczeństwo jest bardzo ważne. O wyjściu w ślizg możemy tylko pomarzyć. Płaskie dno i krawędziowa konstrukcja łodzi nieśmiało taką możliwość mogą sugerować.

  • Stosunek powierzchni ożaglowania do wyporności
Możemy również policzyć relację powierzchni ożaglowania do wyporności (masa łódki plus załogant). Możemy w tego typu obliczeniach skorzystać z kalkulatora, który znajdziemy tutaj: powierzchnia ożaglowania jachtu do wyporności. Z powierzchnią żagla 3,5m2otrzymujemy stosunek powierzchni ożaglowania do wyporności do potęgi 2/3 (zeby się jednostki zgodziły ta potęga) Stosunek wynosi ok.16 i jest to raczej wielkość minimalna, dla leniwych cruiserów a nie łódki regatowej. łódki regatowe mają ten parametr na poziomie 20 do 22 a katamarany najszybsze mają ten parametr na poziomie 28.

  • Stosunek powierzchni ożaglowania do powierzchni zmoczonej
Tak zwaną powierzchnię zmoczoną w Optymiście mamy na poziomie 2m2co daje stosunek 1,79. Średnio stosunek ten wynosi: 2,2 do 2,4  Łódka, która ma ten stosunek na poziomie 2.6, porusza się nawet przy słabym wietrze jak duch po wodzie .
Wniosek Optymist jest ciężką, bardzo bezpieczną łódką dla młodych ludzi. Żadne parametry nie są wyśrubowane.
Kształt optymista to tzw punt, płaskie dno daje znaczną stateczność kształtu, o której pisałem tutaj
Nie zawsze możemy się odnosić do zagadnienia dzielności morskiej, tak, że zależy od dzielności załogi.
Dla młodych ludzi, którzy stawiają pierwsze kroki, optymist jest idealny, bo z racji wspomnianych parametów, jest w miarę bezpieczny. Można powiedzieć dzielny. Daleki jestem od tezy, forsowanej przez niektórych kolegów na forum, że dzielność morska zależy od dzielności załogi. Myślę, że przykład Optymista dobrze to naświetlił.
Nie można też kogoś na siłę uszczęśliwiać dodatkowymi tonami balastu. Każdemu wg potrzeb i umiejętności.