Zmajstrowałem dla Was kalkulator liczący stosunek Wyporności do długości łodzi, w anglojęzycznej nomenklaturze zwany Displacement-Lenght ratio. Jest to bardzo użyteczny parametr, który pozwala określić jak nasza łódź jest ciężka, a co za tym idzie, czego możemy się po niej spodziewać. Zwyczajowo operuje się jednostkami systemu imperialnego, czyli stopami i funtami, jednak w tym kalkulatorze wartości podajemy w systemie metrycznym, sam przelicza odpowiednie wartości.
Wyporność w funtach/ 2240
D/L = -----------------------------------------------
( .01 x Długość konstrukcyjnej lini wodnej ) ^ 3
A tutaj mały przewodnik po wartościach Displacement Lenght ratio:D/L = -----------------------------------------------
( .01 x Długość konstrukcyjnej lini wodnej ) ^ 3
Otrzymany wynik jest wielkością bezwymiarową, która służy za przewodni do określenia średniego poziomu naszej łodzi jej osiągów, dzielności morskiej, ładowności i względnego komfortu w warunkach morskich.
Przy czym nalezy zaznaczyć, że lżejszy jacht nie oznacza wcale lepszy. Średnie i ciężkie jachty wypornościowe generalnie odznaczają się dużo lepszą dzielnością morską, niż superlekkie regatówki.
D/L zakres wartości: | poniżej 100 100 to 150 150 to 225 225 to 275 ponad 275 | Bardzo lekkie (Ultralight Racing) Lekkie (Light Racing) Lekkie turystyczne (Light Cruiser/Racer) Średnie turystyczne (Medium Cruiser) Ciężkie (Heavy Cruiser) |
Bardzo często liczę ten stosunek ogladając jachty powszechnie uznane za dobre.
Rozpatrując jachty motorowe możemy wstępnie przyjąć:
W jachtach i łodziach ślizgowych relacja wyporności i długości KLW jest na poziomie 130-180, maksymalnie 220, Powyżej 220 raczej trudno jest zmusić łódź do ślizgu.
Łodzie wypornościowe budowane są najczęściej jako łodzie o stosunku D/L od 180 w góre.
Trawlery jako synonim dzielności morskiej mają ten stosunek często 300 i więcej.
Są jeszcze łodzie operujace w półślizgu (semidisplacement mode). Wartość L/D ratio dla takich łodzi to 180 do 240.
Kalkulator liczący stosunek powierzchni ożaglowania do wyporności znajdziesz tutaj
Kolejne kalkulatory będę sukcesywnie, w miarę możliwości zamieszczał
Kolejne kalkulatory będę sukcesywnie, w miarę możliwości zamieszczał
7 komentarzy:
Czyli moja Fauve ma tak cos kolo 190 (9.1:5000) - lekka turystyczna? Calkiem mozliwe. Swietny ten kalulator. I do tego nie trzeba przeliczac stopy/funty.
A doliczyłeś załogę, paliwo, wodę, bagaż, rig?
Mnie Fauve wygląda na 230 lub może nawet więcej.
Ale w tym tkwi jego siła.
Kalkulatorów z systemem imperialnym kilka widziałem, ale metrycznego nie i jedynym wyjściem okazało się zrobienie samemu.
Tworzą się następne
Największą siłą tego współczynnika jest możliwość powrównania własnego jachtu z jachtem np sąsiada czy dowolnym innym i na tej podstawie wyciągania wniosków. Cieszę się, że Ci się podoba :)
aaa tak, zapomnialem...lodka wazy tak cos kolo 5.500kg do tego dochodzi ok. 1.000 kg na reszte (w dlugich rejsach trzeba miec wszystko).
Miko, czyli ok 226 wychodzi.
Mam nadzieję, że szerzej Twój jacht zaprezentujemy, bo sam przyznasz, że wart jest tego.
Coś chyba się rozjechało, bo kalkulatora nie widać (firefox, innych przeglądarek nie sprawdzałem).
Ale i tak dzięki serdeczne za ilość wiedzy, którą można "wyssać"z bloga! :)
Grzegorz "el Szaman" Roman
el.szaman@gmail.com
Potwierdzam, że kalkulatora nie widać. Sprawdzałem na Firefox, IE oraz Chrome.
Cześć
Jak napisał ktoś powyżej, z Chroma też nie widać :-(
anlubi@poczta.onet.pl
Próbuję policzyć ręcznie wg wzoru dla takiego pływadełka dla sprawdzenia i jakoś mi 248 wyjść nie chce.
pozdrawiam
PARTICULARS
Length on Deck: ......................... 50'
LWL: .......................................... 48' Beam: ..........................................15'
WL Beam: .................................. 14 ' 1"
Draft: ............................................ 6' 6"
Displacement at DWL: ....... 61,500 lbs.
Displ/Length ratio:...................... 248
Prismatic: .................................... 56
Block:........................................... 22
Working Sail Area: .............. 1336 sq.ft.
Prześlij komentarz