Chciałbym podzielić się z wami recenzją kolejnej książki, Boat Mechanical Systems Handbook: How to Design, Install, and Recognize Proper Systems in Boats. Jest to kolejna pozycja, wyjątkowo cenionego przeze mnie autora Dave'a Gerr'a. O jego The Nature of Boats: Insights and Esoterica for the Nautically Obsessed pisałem tutaj. Co jest w tej książce niezwykłego?
Niezwykła jest "zwyczajność" systemów opisanych w tej książce. Czytając fora internetowe można dojść do wniosku, że bez najnowszego systemu firmy "A" lub "B" żyć, a już w szczególności pływać się nie da. Że przez te cztery tysiące lat historii, przez które ludzie, w sposób mniej lub bardziej udany budowali łodzie, nie było nikogo mądrego delikatnie mówiąc, bo jeśli by był stosowałby system firmy "A" lub "B". Siła wielu rozwiązań tkwi w ich prostocie.
Niezwykła jest "zwyczajność" systemów opisanych w tej książce. Czytając fora internetowe można dojść do wniosku, że bez najnowszego systemu firmy "A" lub "B" żyć, a już w szczególności pływać się nie da. Że przez te cztery tysiące lat historii, przez które ludzie, w sposób mniej lub bardziej udany budowali łodzie, nie było nikogo mądrego delikatnie mówiąc, bo jeśli by był stosowałby system firmy "A" lub "B". Siła wielu rozwiązań tkwi w ich prostocie.
Jak mawia mój sympatyczny przyjaciel z zza morza Mikolaj Frish: "Na jachcie nie zepsuje się tylko to, czego na nim fizycznie nie ma". Prostota i zwyczajność rozwiązań jachtowych w związku z tym to wielki ich atut.
Wspomniana Książka nie unika systemów bardziej skomplikowanych, najnowocześniejszych, wręcz przeciwnie i o nich można mnóstwo przeczytać, ale wyważenie między tradycyjnymi rozwiązaniami a najnowocześniejszymi systemami jest największym atutem tej książki. Książka jest odtrutką na świat reklam i marketingu, pozwala na świadome podejmowanie decyzji, jaki rodzaj systemu chcemy zainstalować w naszym jachcie, czy zwyczajny, czy takie z serii "hamerykańskich".
Co zawiera książka? w pierwszym rozdziale omówiony jest napęd, dowiemy się jak instalować śrubę napędową, jak policzyć wał, jakiego rodzaju uszczelnienia wału użyć. Omówione również zostały łożyska wzdłużne Aqua drive, którego pokłosiem jest mój system, o którym pisałem tutaj: Skot Thrust Bearings.
Dowiemy się o podwięziach walów, dowiemy się również o łożu silnika. Wszystko to bogato ilustrowane z dużą ilością wzorów (w systemie metrycznym i imperialnym).
Kolejny rozdział to Systemy paliwowe jachtów Omówione zostały materiały zbiorników, systemy łączenia zbiorników i zasilania silnika, filtrowanie paliwa, omówione zostały najważniejsze światowe normy i zasady bezpieczeństwa.
Systemy wydechowe jachtu. Bardzo szerokie omówienie zawierające zarówno systemy gorące jak i te chłodzone. Znów mamy mnóstwo rysunków, wzorów, omówienia norm i rozwiązań konstrukcyjnych.
Sterowanie. Ten rozdział jest wyjątkowo szeroko omówiony, omówione zostały systemy sterowania dla jachtów tak żaglowych jak i motorowych. Znajdziemy tu rysunki, wzory obliczeniowe, fotografie.
Wentylacja, klimatyzacja i ogrzewanie.
Hydraulika na jachcie. Wszystko co trzeba wiedzieć o systemie wody gorącej, zimnej pitnej, zimnej zaburtowej, o instalacjach ściekowych. Dobieraniu wielkości, normach, zbiornikach
Kotwiczenie dowiemy się jak rozwiązać systemy kotwiczne, jakiej kotwicy używać, jakiej windy kotwicznej itd.
To tylko wybrane zagadnienia, które tu wymieniłem, pod podanym przeze mnie linkiem znajdziemy pełen spis treści.
Ze swej strony do książki będę napewno jeszcze często powracał. Ciekawym faktem jest zamieszczenie w książce pomocnych tabeli, jak np tabela rur metrycznych, czego na stronach internetowych do dzisiaj nie znalazłem. Trochę to wstyd, że Amerykanin musi pisać jakie rury są u nas w handlu typowe. A problem jest ważki, skoro czołowym projektantom udało się wrysować w projekt nieistniejące rury.
Książkę szczerze polecam, przyda się wszystkim, użytkownikom, projektantom, posłuży doskonale jako przewodnik dla kupujących jacht. Języka nie ma co się obawiać, jest pisana wyjątkowo prostym i zrozumiałym językiem do tego wzory algorytmy rysunki.