![]() |
Artykuł ten został napisany w marcu 2011 roku. Nowa, uaktualniona wersja tego artykułu znajduję się pod adresem:
https://skot.design/porownywanie-wlasnosci-wytrzymalosciowych-materialow-na-lodzie-i-jachty-czesc-1/
https://skot.design/porownywanie-wlasnosci-wytrzymalosciowych-materialow-na-lodzie-i-jachty-czesc-2/
Tym razem chciałbym omówić jak porównywać materiały konstrukcyjne na jacht pod względem wytrzymałości.
Wytrzymałość materiału na rozciąganie określa siła przypadająca na jednostkę powierzchni. Jeśli znaleźliśmy najwyższą wartość granicznej wytrzymałości na rozciąganie, czy na pewno ten materiał będzie najlepszy, najbardziej wytrzymały? To zależy od przeznaczenia, a przede wszystkim od kryteriów porównawczych.
I o tych kryteriach dwa słowa dzisiaj napiszę. Gwarantuję, że wnioski dla wielu z Was będą zaskakujące.
Wytrzymałość materiału na rozciąganie jest najważniejsza, kiedy wybieramy żyłkę wędkarską, ma być możliwie cienka i jak najmocniejsza. O tym mówi wytrzymałość na rozciąganie, wiąże działającą siłę z powierzchnią przekroju. Z oczywistych względów olinowanie musi być jak najcieńsze i najmocniejsze. Maszt jak najbardziej smukły, żeby nie psuł aerodynamiki żagla, keel smukły i możliwie ciężki. Jednak w przypadku pozostałych elementów konstrukcji pływających, ważnym jest, aby ta konstrukcja była możliwie jak najlżejsza i najmocniejsza. Ważnym parametrem jest waga materiału, a o tym powszechnie używane parametry wytrzymałościowe nie mówią wprost. Można to natomiast dość szybko policzyć i porównać.
I o tych kryteriach dwa słowa dzisiaj napiszę. Gwarantuję, że wnioski dla wielu z Was będą zaskakujące.
Wytrzymałość materiału na rozciąganie jest najważniejsza, kiedy wybieramy żyłkę wędkarską, ma być możliwie cienka i jak najmocniejsza. O tym mówi wytrzymałość na rozciąganie, wiąże działającą siłę z powierzchnią przekroju. Z oczywistych względów olinowanie musi być jak najcieńsze i najmocniejsze. Maszt jak najbardziej smukły, żeby nie psuł aerodynamiki żagla, keel smukły i możliwie ciężki. Jednak w przypadku pozostałych elementów konstrukcji pływających, ważnym jest, aby ta konstrukcja była możliwie jak najlżejsza i najmocniejsza. Ważnym parametrem jest waga materiału, a o tym powszechnie używane parametry wytrzymałościowe nie mówią wprost. Można to natomiast dość szybko policzyć i porównać.
Wykonałem mały test. Założyłem, że potrzebuję belkę o długości 2m i wadze 2 kg, zmienne jest pole przekroju, aby uzyskać ten sam ciężar belki. Znając ciężary właściwe poszczególnych materiałów obliczyłem pola przekroju belki i poddałem ją rozciąganiu z graniczną siłą wynikającą z wytrzymałości na rozciąganie.
Z jakiego materiału wykonana belka przeniesie największą siłę? Poniżej w tabeli wyniki.
Założenie: Pole przekroju x stała długość 2m x gęstość = stała masa 2 kg
Materiał | gęstość g/cm3 | Pole przekroju cm2 | waga belki (g) | wytrzymałość na rozciąganie [kg/cm2] | Max siła rozciągająca [kg] | max siła rozciągająca w stosunku do stali | Stosunek wytrz. na rozciaganie do gęstości |
stal | 7,86 | 1,3 | 2000 | 4 219 | 5 368 | 1,00 | 537 |
balsa | 0,15 | 66,7 | 2000 | 199 | 13 267 | 2,47 | 1327 |
sosna | 0,51 | 19,6 | 2000 | 1 040 | 20 392 | 3,80 | 2039 |
dąb | 0,68 | 14,7 | 2000 | 900 | 13 235 | 2,47 | 1324 |
buk | 0,75 | 13,3 | 2000 | 1 350 | 18 000 | 3,35 | 1800 |
brzoza | 0,67 | 14,9 | 2000 | 1 370 | 20 448 | 3,81 | 2045 |
grafit | 1,601 | 6,2 | 2000 | 11 952 | 74 653 | 13,91 | 7465 |
spectra | 1,313 | 7,6 | 2000 | 11 812 | 89 962 | 16,76 | 8996 |
tytan | 2,241 | 4,5 | 2000 | 10 546 | 47 059 | 8,77 | 4706 |
S-glass | 1,521 | 6,6 | 2000 | 9 000 | 59 172 | 11,02 | 5917 |
kevlar | 1,281 | 7,8 | 2000 | 6 328 | 49 399 | 9,20 | 4940 |
aluminium | 2,69 | 3,7 | 2000 | 2 812 | 10 454 | 1,95 | 1045 |
E-glass | 1,521 | 6,6 | 2000 | 1 050 | 6 903 | 1,29 | 690 |
I tutaj mamy chyba pierwsze zaskoczenie. Na pierwszy rzut oka drewno wypada blado z wartościami wytrzymałości na rozciąganie na poziomie od 199 kg/cm2 dla balsy, czy nawet 900 kg/cm2 dla dębu, w stosunku do 4 200 kg/cm2 dla stali, czy prawie 12 000 dla grafitu.
Badając wytrzymałość na rozciąganie w stosunku do wagi (kg do kg), okazuje się jednak, że drewno kiedy uwzględnimy ciężar właściwy jest „mocniejsze” od stali, czy aluminium. Możliwa do przeniesienia siła rozciągająca jest prawie czterokrotnie większa dla sosny w stosunku do stali i dwukrotnie większa niż dla aluminium. Z tego powodu przyjęło się mówić, że konstrukcja aluminiowa o tej samej wytrzymałości co stalowa jest od niej dwukrotnie lżejsza.
Co ciekawe, że w obszarze samego drewna mamy również mocne zaskoczenie. Sosna jest sporo mocniejsza od dębu w stosunku do swojej wagi. W całej klasyfikacji wygrywają materiały ery kosmicznej (włókno węglowe, tytan, aluminium), ale czy na pewno na tym możemy zakończyć nasze rozważania?
Ostatnia kolumna tabelki pokazuje stosunek wytrzymałości na zginanie do gęstości. Dopiero badając taką relację, możemy powiedzieć, czy dany materiał jest lekki i mocny.
Z czystym rozciąganiem to my mamy bardzo rzadko do czynienia. W tak złożonej konstrukcji jaką jest jacht, mamy różne rodzaje naprężeń, zginanie, ściskanie z groźbą utraty stateczności, skręcanie.
Kluczowa w tych rozważaniach jest sztywność. W wielu przypadkach, warunkiem niezawodności działania elementów konstrukcji jest zachowanie dostatecznej sztywności, a więc niedopuszczenie do zbyt dużych odkształceń.
Sztywność elementu zależy od dwóch czynników. Od modułu Young’a i geometrii wyrażonej przez tzw. geometryczny moment bezwładności.
Na początek zbadajmy relację modułu Young’a który jest miarą sztywności materiału w stosunku do gęstości, podobnie jak to zrobiliśmy w przypadku wytrzymałości na zginanie i porównamy ten stosunek ze stalą.
Materiał | gęstość g/cm3 | Moduł Younga [kg/cm2] | Moduł Young'a E w stosunku do gęstości | sztywność w stosunku do stali i wagi |
stal | 7,86 | 2 109 260 | 268 354 | 1,00 |
balsa | 0,15 | 60 000 | 400 000 | 1,49 |
sosna | 0,51 | 120 000 | 235 294 | 0,88 |
dąb | 0,68 | 125 000 | 183 824 | 0,69 |
buk | 0,75 | 160 000 | 213 333 | 0,79 |
brzoza | 0,67 | 165 000 | 246 269 | 0,92 |
grafit | 1,60 | 906 982 | 566 510 | 2,11 |
spectra | 1,31 | 660 901 | 503 352 | 1,88 |
tytan | 2,24 | 1 230 401 | 549 041 | 2,05 |
S-glass | 1,52 | 386 698 | 254 239 | 0,95 |
kevlar | 1,28 | 224 988 | 175 635 | 0,65 |
aluminium | 2,69 | 731 210 | 271 825 | 1,01 |
E-glass | 1,52 | 98 432 | 64 715 | 0,24 |
Tutaj mamy małe przegrupowanie w stosunku z poprzednią tabelą. Już z tego porównania widać, że badając sztywność w stosunku do masy, okazuje się, że wcale drewno tak bardzo nie przegrywa ze stalą, a są gatunki drewna jak balsa, gdzie ten stosunek wypada półtora raza lepiej niż dla stali. Ciekawą sprawą jest, że sztywność kilogram do kilograma dla włókna szklanego E-glass w żywicy poliestrowej to jedna czwarta tego co oferuje nam stal. Kevlar daje 65%, dopiero zaawansowane materiały wypadają wyraźnie lepiej.
Jednak jak pisałem wcześniej, sztywność zależy od Modułu Young’a, który jest miarą sztywności i od geometrii. Linijkę łatwiej jest wygiąć na płask, niż kiedy wyginamy ją w położeniu na sztorc.
Tę geometryczną wartość charakteryzuje geometryczny moment bezwładności. Moment bezwładności określa rozłożenie masy w badanym przekroju.
W prawie wszystkich przypadkach liczenia ugięcia podczas zginania, badania stateczności elementu na wyboczenie, badaniu kąta ugięcia podczas skręcania mamy dość podobne do siebie wzory np.:
Wyboczenie:
EI
Siła P= stała*----------
L2
Zginanie:
PL3
Ugięcie= stała*--------
EI
Nas interesuje relacja przenoszonej siły do masy właściwej (gęstości) w zależności od sztywności, czyli modułu Young’a
η = siła P/gęstość
Relacja taka nazywa się sprawnością strukturalną i przekształcając powyższe wzory otrzymujemy:
Dla wyboczenia:
ηw=E1/2/gęstość
Dla zginania:
ηg=E1/3/gęstość
Wyniki dla naszych testowych materiałów zestawiłem w tabeli:
Materiał | gestosc g/cm3 | Moduł Younga [kg/cm2] | E1/2/gęstość | Sprawność strukturalna przy wyboczeniu w stosunku do stali | E1/3/gęstość | Sprawność strukturalna przy zginaniu w stosunku do stali |
stal | 7,86 | 2 109 260 | 185 | 1,00 | 16 | 1,00 |
balsa | 0,15 | 60 000 | 1 633 | 8,84 | 261 | 16,00 |
sosna | 0,51 | 120 000 | 679 | 3,68 | 97 | 5,93 |
dąb | 0,68 | 125 000 | 520 | 2,81 | 74 | 4,51 |
buk | 0,75 | 160 000 | 533 | 2,89 | 72 | 4,44 |
brzoza | 0,67 | 165 000 | 606 | 3,28 | 82 | 5,02 |
grafit | 1,60 | 906 982 | 595 | 3,22 | 60 | 3,71 |
spectra | 1,31 | 660 901 | 619 | 3,35 | 66 | 4,07 |
tytan | 2,24 | 1 230 401 | 495 | 2,68 | 48 | 2,93 |
S-glass | 1,52 | 386 698 | 409 | 2,21 | 48 | 2,94 |
kevlar | 1,28 | 224 988 | 370 | 2,00 | 47 | 2,91 |
aluminium | 2,69 | 731 210 | 318 | 1,72 | 33 | 2,05 |
E-glass | 1,52 | 98 432 | 206 | 1,12 | 30 | 1,86 |
Myślę, że wyniki są cokolwiek zdumiewające. Każde drewno umieszczone w zestawieniu wygrywa z materiałami ery kosmicznej w przypadku obciążeń wyboczeniowych i zginanających w powiązaniu z ciężarem właściwym.
Wyniki w tabelce wyjaśniają, dlaczego tak chętnie konstruktorzy sięgają po mało trwałe drewno balsa w konstrukcjach sandwiczowych.
Jednak te relacje będą kształtować się jeszcze inaczej, jeśli zastosujemy profile puste w środku, rurki, prostokątne rurki itd.
Jednak dla materiałów pełnych wygrywa drewno, wygrywa z szeregiem swoich wad.
Jednak przedstawione wyliczenia pokazują, jak genialnym kompozytem obdarzyła nas natura.
Podstawową wadą drewna jest trudność łączenia. Czy to podczas klejenia, czy zbijania, bardzo ciężko jest uzyskać spoinę w 100% tak wytrzymałą jak materiał bazowy, tak jak ma to miejsce chociażby przy spawaniu. Skłonność do gnicia, tutaj także jest wiele do zrobienia.
No i największą wadą drewna jest jego miękkość, brak odporności na zadrapania, na ścieranie.
Jednak jeśli rdzeń wykonany z balsy, pokryjemy na przykład laminatem grafitowym uzyskamy strukturę niewiarygodnie sztywną w stosunku do swojej masy.
![]() |
Konstrukcja sandwich - porównanie z jednolitym materiałem (ilustracja z książki Elements of boat strenght) |
Keel, ster, maszt, olinowanie te elementy muszą być mocne i jak najsmuklejsze, niekoniecznie lekkie. Zachęcam do głębokiej analizy materiałów w zależności od masy, odporności, wytrzymałości, zanim wybierzecie ten najlepszy do własnych potrzeb, do jachtu marzeń.
Nie wszystko jest tak oczywiste jakby się wydawało. Mnie osobiście potencjał drzemiący w drewnie a szczególnie potencjał drewna balsa bardzo zaskoczył. Może warto się zastanowić czy indiańskie canoe z poszyciem z kory brzozowej, czy eskimoskie skin on frame boat z drewnianym szkieletem i poszyciem z foczych skór tak naprawdę nie są cudami techniki.
Może warto się zastanowić, gdzie w hierarchi najbardziej porządanych materiałów na jacht jest włókno szklane.
Może warto się zastanowić, gdzie w hierarchi najbardziej porządanych materiałów na jacht jest włókno szklane.
Źródła:
The Elements of Boat Strength: For Builders, Designers, and Owners
The Nature of Boats: Insights and Esoterica for the Nautically Obsessed
Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe - M.E. Niezgodziński, T. Niezgodziński
The Elements of Boat Strength: For Builders, Designers, and Owners
The Nature of Boats: Insights and Esoterica for the Nautically Obsessed
Wzory, wykresy i tablice wytrzymałościowe - M.E. Niezgodziński, T. Niezgodziński
piotr · 673 tygodni temu
Kluczowe wydaje mi się poniższe stwierdzenie: "Może warto się zastanowić, gdzie w hierarchi najbardziej porządanych materiałów na jacht jest włókno szklane."
Wg. moich obliczeń najtrwalszym materiałem byłaby dyneema - ale chyba nie sprawdzona w większych konstrukcjach, więc może raczej płótno carbonowo-vectranowe. Tkanina karbonowo-vectranowa łączy w ok. 90% zalety obu wspomnianych materiałów.
Bardzo ciekawe wydaje się, wspomniane przez autora, połączenie balsy z karbonem. Na pierwszy rzut oka wyniki mogą być podobne do konstrukcji karbonowo - aramidowej?
Popularność PS wynika chyba tylko z zalet w produkcji seryjnej, w tym kosztów produkcji.
Nie słyszałem o laminowaniu spectry?
Podatki w Anglii · 640 tygodni temu
Michał · 636 tygodni temu
My recent post Głowy pełne pomysłów młodych ludzi
Aneta · 576 tygodni temu
My recent post Kredyty pozabankowe bez BIK â fakty i mity
Jurek · 574 tygodni temu
Tomasz · 567 tygodni temu
My recent post Jak zdobyć linki z rządowych domen gov.pl?
Adam · 565 tygodni temu
My recent post Hurtownia makaronu
Grzegorz · 565 tygodni temu
My recent post Odwodnienia liniowe betonowe - Bielbet
pablorza 9p · 564 tygodni temu
................
naprawa wtryskiwaczy common rail
Dawid · 564 tygodni temu
Michał · 564 tygodni temu
My recent post Renta rodzinna – komu przysługuje, ile wynosi renta rodzinna
Elim · 563 tygodni temu
My recent post Rak Jelita Grubego
Akumulatory · 562 tygodni temu
Coś niesamowitego. (napędzany silnikiem maluszka 126p.
eurobudowa 1p · 562 tygodni temu
My recent post Jak przebiega licytacja elektroniczna i jakie formalności trzeba wypełnić by zostać dopuszczonym do udziału w niej?
Marek · 558 tygodni temu
My recent post Jakie są rzeczywiste ceny konstrukcji stalowych?
JArek · 555 tygodni temu
My recent post Click one of the post titles above to include it at the end of your comment
Grzesiu · 551 tygodni temu
clsdigital · 550 tygodni temu
Andrzej · 545 tygodni temu
My recent post Budynek w którym nawet wymiana żarówki potrzebuje fachowca – inteligentny dom
asiston 1p · 541 tygodni temu
Adam · 527 tygodni temu
Kamil · 526 tygodni temu
My recent post Content marketing
Norbert · 513 tygodni temu
My recent post Angielski korepetycje Płock, dorośli i dzieci
Franciszek · 505 tygodni temu
My recent post Click one of the post titles above to include it at the end of your comment
Adam · 498 tygodni temu
My recent post Pierwsze objawy ciąży – wczesne objawy ciąży