Sławomir Kot

Sławomir Kot: Wielki pasjonat żeglarstwa, jachtingu i wszystkiego co się wiąże z wodą. Zdobywca I Nagrody w konkursie na najładniejszego Houseboata. Zdobywca wyróżnienia w konkursie na projekt tramwaju wodnego. Przemierzający własne szlaki, tak w życiu zawodowym jak i prywatnie. Nieznoszący masowej sieczki, lubiący wszystko dogłębnie przemyśleć i zrobić po swojemu, najlepiej jak potrafi. Pragnący podzielić się wiedzą i wywołać dyskusję na najwyższym poziomie. Prezentowane tu opinie, są moimi subiektywnymi opiniami i przemysleniami i absolutnie nie ma obowiązku zgadzania się z nimi.

sobota, 1 stycznia 2011

Jacht Ramona 37: Nagrodzony houseboat

Jacht Ramona 37zdobył pierwszą nagrodę w konkursie na najładniejszego Houseboat'a, zorganizowanym przez Stocznię Ustka, pod patronatem miesięcznika "Żagle" i Subiektywnego Serwisu Informacyjnego kpt. Jerzego Kulińskiego 



projektowanie i budowa jachtów: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot
Ramona 37 - nagrodzony houseboat
 
Wielokrotnie spotykamy się z przypadkami, kiedy houseboat po prostu nie wygląda. Z projektowego punktu widzenia napotykamy przeciwności, z jednej strony jak największe wnętrze, z drugiej psuje to wygląd. Dostarczony przez Stocznę Ustka kadłub wymusza nieco stylistykę retro, co akurat jesto statnio modne, a już w szczególności w stylistyce jachtów jest dobrze widziane.

Projektowanie jachtu Ramona 37 rozpocąłem od przeliczenia kadłuba. Z powierzchni wodnicy konstrukcyjnej wynikało, że jacht dla zapewnienia wzorcowego komfortu powinien ważyć nieco ponad 16 ton, co biorąc pod uwagę długość daje stosunek długości do wyporności w okolicach 310 co daje doskonałą stabilność i obiecującą dzielność morską. (w praktyce do pływania po śródlądziu wystarczy sporo mniej) Pozwala na zastosowanie dość rozbudowanej zabudowy która dodatkowo powiększy moment bezwładności. Zanurzenie na poziomie 83 cm jakby ogranicza pływalność po małych ciekach, co daje dość dużo swobody jeśli chodzi o wysokość. Takie były założenia wstępne - stabilny housboat, z maksymalnie rozbudowanym wnętrzem, nie bojący się morza. Wielką wagę w projektowaniu jachtu, postanowiłem położyć na styl jachtu, na jego estetykę.

Projekt jachtu w mojej intencji miał zapewnieniać jak największe wnętrze, przyjąłem, że będzie miał sypialnie rufową na pełnej szerokości kadłuba. W amerykańskiej terminologii aft cabin cruising yacht, w zasadzie najlepszy wzorzec jachtu rodzinnego. Nie chciałem jednak stworzyć kolejnego Linsena grand strudy.

W wielu krajach jako synonim bezpieczeństwa zwykło się uważać jachty budowne bądź przerabiane z trawlerów. Jachty takie wielokrotnie osiągają ceny wyższe niż wynikałyby ze specyfikacji.

Kolejnym pomysłem mającym swoje źródła za oceanem, było stworzenie jednostki jednobryłowej, tak, żeby zewnętrzna powłoka, przykrywała nieco pozorny haos wewnątrz na wzór statków wycieczkowych. Nie ukrywam, że jestem wielkim fanem tej drogi projektowej.

Pomimo, że trawlery są zasadniczo większe, stylizacja na mikro trawler w naszym przypadku wydaje się być głęboko uzasadniona. Staje się pretekstem dla masywnej zabudowy, ukrywa skutecznie „spasiony” tył.

Szpicgatowa rufa i kształt kadłuba nie pozostawiają wątpliwości, że jest to kadłub wypornościowy. I tak ma być, pisałem już o tym tutaj

Z tego też powodu chciałem uniknąć stylizacji na super szybkie jachty. Jacht wypornościowy ma wyglądać jak jacht wypornościowy a nie ścigacz. Zamiast tego chciałem w wyglądzie uzyskać elementy waleczności czemu ma służyć ujemne pochylenie okien przednich i owiewki nad stanowiskiem sterowania. Zyskać tym samym wrażenie solidności, poczucia bezpieczeństwa, co może się okazać kluczowe w pozyskiwaniu klientów.

Projekt wnętrza można wykonać na kilka sposobów w zależności od oczekiwanej ilości miejsc sypialnych.

Ja zadowoliłem się dwoma dwuosobowymi sypialniami plus rozkładana kanapa w salonie i rozkładana kanapa (niepełnowymiarowa, dla dzieci) w kuchni. Projektując modułowo specyfikację tę można szybko zmieniać. Jako ważny dla mnie element, nasz houseboat posiada pomieszczenie służące jako pralnia i suszarnia.

Ramona 37 posiada pałąk targa i daszek nad pokładem słonecznym, który ma służyć przede wszystkim możliwości rozłożenie namiotu na górze, co w przypadku kiedy mamy dodatkowych gości może być zbawienne.

Docelowo chciałbym aby pałąk targa miał możliwość pochylenia a daszek zlożenia dla umożliwienia przejścia pod niskim mostem, no i przede wszystkim transportu.

projektowanie i budowa jachtów: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot
Jacht Ramona 37 -technologia
Projektowanie jachtów to nie tylko grafika. Budowa łodzi stawia duże technologiczne wymagania. Starałem się podejść do zagadnienia technologicznie, tak kreślić jacht tak, aby wszystkie powierzchnie były powierzchniami prostokreślnymi rozwijalnymi. Umożliwi to budowę formy bez korzystania z drogiego frezowania cnc (a bryły nie są małe) na rzecz relatywnie taniego cięcia cnc. Wszelkie promienie technologiczne będą do uzyskania na wstępnie zmontowanym modelu.

Pomimo stosowania powierzchni rozwijalnych prostokreślnych w jachcie (gwarantuję, że tak właśnie jest) przyznacie, że nie rzuca się to w oczy. Projektowanie jachtu z wykorzystaniem powierzcni prostokreślnych nie musi być wcale toporne.
Daje to w rezultacie wybitnie tani sposób wykonania modelu i form, a przez to wpływa na koszt budowy łodzi.

projektowanie i budowa jachtów: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot

projektowanie i budowa jachtów i łodzi: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot

projektowanie i budowa jachtów i łodzi: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot

projektowanie i budowa jachtów i łodzi: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot

projektowanie i budowa jachtów i łodzi: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot

projektowanie i budowa jachtów i łodzi: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot

projektowanie i budowa jachtów i łodzi: Jacht Ramona 37 by Sławomir Kot




Konstrukcja jachtu.

W konstrukcji naszego jachtu skupię się na opisie wydechu. Wydech oczywiście mokry, wg stylu Morza Północnego. Polega na tym, że rury wydechowe wyprowadzone są na zewnątrz poziomem przebiegającym nieco za śródokręciem nieco nad linią wodną. Ta pozioma rura jest połączona z kolektorem wydechowym silnika poprowadzonym nieco wyżej. W efekcie jeśli mamy przechył na lewą burtę, wydech następuje w prawą stronę i odwrotnie. System pozwala na wygospodarowanie bardzo dużej ilości miejsca na zbiorniki, unikamy prowadzenia wydechu przez kolejne ścianki, jest prosty tani i jak pokazuje praktyka bardzo skuteczny.

Jest to koncepcja jachtu, na pewno brakuje w niej zaokrągleń, pochyleń technologicznych, ale daje wyobrażenie o gotowej wersji komercyjnej.


Nowa wersja jachtu Ramona
Po blisko roku od rozpoczęcia prac projektowych nad jachtem, spotkałem wiele opini na temat tego jachtu, co można byłoby poprawić, co zrobić inaczej. Postanowiłem nanieść poprawki. W efekcie powstał zupełnie nowy jacht Ramona 39, zbudowany na moim kadłubie, jako jacht stalowy. Projekt nowej Ramony postaram się przedstawić niebawem. Prace nad jachtem są na ukończeniu.

Nowa wersja jachtu Ramona jest stalowa z dość ciekawym kadłubem, w przeważającej części wielokrawędziowy (multichine hull) na rufie i dziobie jacht ma delikatne obłości, które będzie można wykonać bez dodatkowego oprzyrządowania. Jacht Ramona 37 to naprawdę spore koszta wdrożenia do produkcji. Nowa wersja jachtu jest pomyślana jako typowy projekt one off. Jacht urósł o pół metra, ale dzięki temu maksymalnie zmieści się tam 12 miejsc do spania.